Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Wednesday, October 20, 2010

Susu Sedikit.. Mainan Psikologi????

Pada pendapat peribadi korang, betul ke susu sedikit ada kaitan ngan mainan psikologi???

Is it...???

Mayb someone will say, "Betul la tuh, bila kita stress susu kita jadi sikit."

Ada juga yang berkata, "Badan letih tak semangat mesti susu jadi sedikit."

Sebenarnya itu semua adalah mainan psikologi yang boleh menggagalkan usaha kita nak menjayakan misi PSI secara eksklusif (bukan aku cakap tau... kaunselor laktasi yang cakap...hehehe...).

Pada orang yang berpengalaman seperti u all u all semua... mcm mana plak?? Apa komen korang?? (Nih nak kasi homework kat beberapa owang nih kang... tunggu ek...).

Daripada pembacaan aku di Majalah Pa&Ma tuh menurut pandangan kaunselor Laktasi yang ditemubual, aku dapat simpulkan begini saje.... (simpulan yang panjang berjela ok.......).

1. Faktor utama yg mempengaruhi susu ibu banyak atau sedikit adalah konsep asas PSI iaitu permintaan vs penghasilan (penawaran).

2. Apabila berlaku permintaan terhadap susu ibu (melalui direct feeding atau pumping), makanya semakin galak penghasilan (penawaran) susu ibu berlaku.

3. Jika berlaku permintaan (direct feeding atau sesi pumping) kurang, makanya semakin sedikit susu ibu dan akhirnya akan menjadi berkurangan.

4. FIL atau Feedback Inhibitor of Lactation adalah sejenis protein yang berkumpul di cik B kita berfungsi memberi maklum balas (signal) kepada proses penghasilan susu.

5. Apabila susu ibu tidak dikeluarkan dari cik B kita (kesan daripada permintaan yang kurang), makanya banyak FIL berkumpul di cik B kita.

6. Bila FIL banyak berkumpul di cik B kita (tahap FIL tinggi), makanya ia akan memberikan petunjuk supaya susu sedikit dihasilkan (lama-lama penghasilan susu akan berkurangan).

7. Jika sekiranya susu ibu sentiasa dikosongkan dari cik B kita (sama ada melalui direct feeding atau pumping), maka FIL akan kurang berada di cik B (FIL rendah), ia akan memberi petunjuk lebih banyak susu perlu dihasilkan.

8. Oleh sbb tu, kita kena teruskan penyusuan (tingkatkan permintaan melalui direct feeding atau pumping) walaupun realiti yg kita hadapi susu yg keluar sedikit. Teruskan jugak jangan berhenti dan banyak berfikir....

9. Sebenarnya bayi menyusu untuk memenuhi keperluannya dan berhenti apabila berasa kenyang. So... bila kita FIKIR amaun yang kita bagi tu sedikit dan tak cukup sebenarnya sudah memadai bagi bayi untuk memenuhi keperluan yang diingininya bagi setiap sesi penyusuan.

Point no 9 nih aku highlight MERAH sbb apa yang aku dapati, kebanyakan ibu2 terlalu MEMIKIRKAN soal cukup atau tidak susu yang kita bagi. Fahamkan betul2 statement di atas supaya kita lebih jelas tentang konsep sebenar PSI nih.

10. Rangsangan (direct feeding atau pumping) ke atas penghasilan susu dengan lebih kerap dapat membantu menjadikan proses semulajadi penghasilan susu ibu di cik B kita lebih stabil dan konsisten.

Maksudnya bagaimana kita stimulate cik B kita untuk hasilkan susu tu la yg mempengaruhi mcm mana proses penghasilan susu tu nnt.

11. Tiada makanan khusus yang berupaya meningkatkan penghasilan susu ibu.

12. Apa yang paling penting bukan apa yang ibu-ibu makan, tetapi BAGAIMANA BAYI MAKAN. Iaitu dengan cara:

a. Bayi menyusu dalam posisi yang selesa (Positioning)

b. Menyusu dengan cara yang betul (Lacthing)

c. Kekerapan sesi penyusuan (Ransangan)

13. Dari segi diet untuk ibu-ibu ada 2 faktor yang mempengaruhi penghasilan susu:

a. Minum air secukupnya tidak kira apa jua jenis minuman yg diambil sama ada susu, jus buah2an ataupun sekadar air kosong. Petanda dahaga yang kita alami adalah petunjuk kita memerlukan cecair tambahan. So, disiplinkan diri dengan meminum lebih banyak air.

b. Tambahan kalori dalam makanan lebih dari wanita lain yang tidak menyusukan bayi. Jadinya, makan dengan lebih kerap dalam portion yang sedikit iaitu 5 hingga 6 kali sehari.

Jadinya, apa yang kita rasakan dan alami sebelum2 nih hanyalah sekadar mainan psikologi semata2. Kita perlu faham mcm mana tubuh badan kita berfungsi dalam proses penghasilan susu ibu. In that case, barulah kita mengerti masalah yang kita hadapi itu memang boleh diselesaikan....

Good luck to all Nursing Mom!!!!

P/s: Nak bagi homework kat kawan2 nih, citer la ttg masalah susu sedikit and mcm mana korang hadapi dan selesaikan. Dah berjaya diselesaikan ke atau masih bermasalah??
Ayu Khairy
Deena Awanis
Cik Puan Miera
Kak Izzah (MBfPC)
Momma Mia
Pn Amiey

4 comments:

  1. fuhhhhh..ada homework la...ok beb..nnt aku share pengalaman aku plak ye..tp jap tau..aku ada utang ngan membe aku 1 entri lg ni..

    ReplyDelete
  2. insyaallah..nnt dina share sket2..baru jer lg pun kan..=)

    ReplyDelete
  3. tengah kumpul idea utk homework nih. InsyaAllah akan diusahakan

    ReplyDelete
  4. ayu, i'll be waiting..

    deena, sbb deena baru la nak tau ada tak masalah cenggini n what's ur preparation for it?

    momma mia, wah.. nnt mesti da bomb n3 nya... :D

    ReplyDelete

Jom Follow Me