Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Wednesday, July 19, 2017

#21: Gambar yang buat kakyung rasa Happy..

Assalamualaikum wbt.. Selamat pagi!



Melihat gambar makhluk Allah paling seksi ni memang dah boleh buat kakyung tersenyum. Makhluk berekor dan berbulu ni pun sejenis alat terapi kan!

Kat umah kakyung dah bertambah jadi 6 ekor dah... huhuhu. Yang pergi tu pergi la, yang bertambahnya sekejap je bertambah.

Ni kakyung share kat korang fakta-fakta menarik tentang kucing. Happy reading!


  1. Kucing memiliki 30 ruas tulang belakang, yaitu 5 kali lebih banyak dari manusia
  2. Kucing memiliki 230 tulang, yaitu 24 kali lebih banyak dari manusia
  3. Kucing tidak memiliki collarbone, sehingga memungkinkan masuk melewati celah selebar kepalanya
  4. Kelenturan tubuh kucing sangat menakjubkan, kaki depannya dapat diputar ke segala arah dan setengah bagian tubuhnya dapat bergerak ke arah yang berlawanan
  5. Pendengaran kucing lebih sensitif dari manusia dan anjing. Batas pendengaran kucing 65 khz, sedangkan manusia 20 khz
  6. Kucing memiliki mata terbesar dibandingkan dengan mamalia lainnya (dalam hubungannya dengan besarnya tubuh)
  7. Kucing tidak dapat melihat pada kegelapan total, akan tetapi ketajaman matanya pada malam hari sangat baik. Mata kucing memiliki lapisan perefleksi cahaya yang disebut tapetum yang dapat berfungsi untuk memperkuat cahaya yang masuk retina.
  8. Cakupan pandangan kucing 185 derajat
  9. Kucing memiliki indera penciuman 20-80 juta sel olfactory, sedangkan manusia hanya 5-20 juta
  10. Denyut nadi kucing normal antara 110-170 denyutan per menit (jika anda ingin melakukan pengecekan denyut nadi lakukan di paha belakang di bagian sendi yang menghubungkan kaki dengan tubuh)
  11. Kucing menarik nafas sebanyak 20-40 kali per menit
  12. Suhu tubuh kucing normal 102 °F atau 38.8 °C
  13. Kucing kampung dapat lari dengan kecepatan 31 mile per jam
  14. Kucing memiliki system syaraf yang sangat sensitif.
  15. Kucing dapat melompat ke ketinggian 5 kali tinggi badannya.
  16. Setiap kucing memiliki nose pad yang sangat khas, sehingga tidak akan penah ada dua kucing yang memiliki sidik hidung yang sama
  17. Kucing merespon panggilan wanita lebih baik dari pada pria, mungkin karena suata wanita memiliki puncak yang lebih tinggi
  18. Orang yang alergi terhadap kucing pada umumnya alergi terhadap air liur kucing
  19. Telah dibuktikan secara ilmiah bahwa mengelus-elus kucing merupakan salah satu cara menurunkan tekanan darah kita.
  20.  Rata-rata umur kucing 15-16 tahun.
  21. Untuk menentukan kesetaraan umur kucing dengan umur orang, mulailah dengan 20 tahun sebagai umur tahun pertama kucing, kemudian tambahkan 4 tahun umur manusia untuk setiap umur tahun kucing. Sebagai contoh : Jika kucing anda berumur 4 tahun berarti umurnya setara dengan 20 tahun (untuk umur 1 tahun) ditambah 3 x 4 tahun,yaitu setara dengan umur 32 tahun pada orang.
  22. Kucing memiliki daya penciuman yang sangat baik. Ini adalah alasan mengapa kucing tidak akan menggunakan kotak sampah kotor. Dan mereka juga memiliki pendengaran yang bagus.
  23. Kucing benci bau parfum. Mereka juga membenci aroma jeruk dan lemon.
  24. Kucing menganggap daerah yang memiliki bau amonia sebagai daerah eliminasi. Jadi, tidak dianjurkan untuk menggunakan amonia untuk membersihkan bau urin kucing.
  25. Seekor kucing mengetahui perubahan dalam suasana hati Anda, dan kadang-kadang itu akan mempengaruhi kucing Anda.
  26. Di Indonesia, suara kucing sering ditulis dengan kata “Meong”. Dalam bahasa Inggris yang digunakan di Amerika, suara kucing sering ditulis dengan “Meow”. Di negara Inggris sendiri, suara kucing ditulis “Miaow”. Kalau bahasa Jepang sering ditulis dengan kata “Nya”.
  27. Kucing termasuk hewan yang sangat bersih. Mereka sering merawat diri dengan menjilati rambut mereka. Saliva atau air liur mereka adalah agen pembersih yang kuat. tapi dapat memicu alergi pada manusia. Kadangkala kucing memuntahkan semacam hairball atau gulungan rambut yang terkumpul di dalam perutnya.
  28. Kucing dapat menyimpan energi dengan cara tidur lebih sering ketimbang hewan lain. Lama tidur kucing bervariasi antara 12 – 16 jam per hari, dengan angka rata-rata 13 – 14 jam. Tapi tidak jarang dijumpai kucing yang tidur selama 20 jam dalam satu hari.
  29. Pintu khusus kucing (cat flap) yang biasa terdapat pada pintu rumah, ditemukan pertama kali oleh Sir Isaac Newton (penemu hukum gravitasi).
  30. Ekor kucing dipergunakan untuk menjaga keseimbangaan, terutama ketika sedang melompat atau berlari.
  31. Kucing memakan rumput dengan tujuan memperbaiki pencernaan dan membantu mengeluarkan rambut yang tertelan dan menumpuk di lambung.
  32. Kucing yang sehat mempunyai suhu tubuh 38°C – 39.5°C.
  33. Kucing betina matang secara seksual ketika berumur 6-10 bulan, sedangkan kucing jantan pada umur 9 -12 bulan.
  34. Rata-rata jumlah anak kucing dalam satu kelahiran adalah 2-6 ekor.
  35. Dengkuran kucing (purring) tidak selalu menunjukkan bahwa kucing dalam keadaan nyaman. Kucing juga akan melakukan hal yang serupa dan lebih keras pada saat dalam keadaan stres atau kesakitan
  36. Semua kucing memerlukan taurine dalam makanan untuk mencegah kebutaan. Kucing juga harus mengkonsumsi sejumlah lemak dalam makanan karena tidak dapat memproduksi lemak sendiri.
  37. Ketika seekor kucing menggosokkan badannya ke kaki atau badan anda, ia sedang menandai anda dengan baunya dan menyatakan anda sebagai pemiliknya.
  38. Rata-rata umur kucing yang hidup di luar rumah sekitar 3-5 tahun, sementara yang hidup didalam rumah dapat mencapai umur 16 tahun atau lebih lama.
  39. Rata-rata waktu tidur kucing sekitar 16 jam
  40. Kaki depan kucing mempunyai 5 jari dan 4 jari pada kaki belakang. Kucing yang lahir dengan 6 atau 7 jari pada kaki depan dan tambahan jari pada kaki belakang disebut polidaktil.
  41. Kucing dewasa mempunyai 30 buah gigi, 16 buah di rahang atas dan 14 buah di rahang bawah.
  42. Ada sekitar 9600 helai rambut tiap cm2 kulit bagian atas dan sekitar 19200 helai rambut tiap cm2 kulit bagian bawah.
  43. Lidah kucing tidak dapat merasa karena kurangnya sensor syaraf perasa di lidah. Manusia mempunyai sekitar 9000 sensor syaraf perasa di lidah, sedangkan kucing hanya mempunyai 473 buah. Nafsu makan kucing terutama dipengaruhi oleh bau bukan rasa makanan.

Monday, July 17, 2017

Guasa: Pulmonary embolism

Assalamualaikum wbt... Selamat Pagi!

Ahad 16 Julai 2017, kakyung menonton rancangan NLKO di TV9. Ada satu segmen membicarakan isu kesihatan dan menyentuh tentang kes kematian menyayat hati seorang ibu baru lepas bersalin yang berlaku baru-baru ni.

Kakyung nak berkongsi tentang bicara pagi dalam segmen tu yang berkaitan punca kematian arwah iaitu PULMONARY EMBOLISM

Sebelum ni kakyung pernah buat bacaan dan menulis entri ni KISAH DI SEBALIK TABIR "DARAH BEKU". Dalam entri ni kakyung ada sembang pasal satu benda yang dipanggil 'blood clot' @ darah beku.

Dalam segmen tu ada menyentuh tentang apa yang kakyung baca dan apa yang kakyung tulis. Semuanya bermula dengan darah beku ni.

Semestinya kita yang hidup perlu percaya ajal maut tu dah ditentukan Allah. Kita tak tau bila dan bagaimana kematian kita. Tetapi Allah menjadikan sesuatu perkara tu tidak sia-sia dan kita perlu mengambil iktibar dan teladan. 

Berbicara tentang darah beku ni akan membuka banyak ilmu lain yang berkait. Mula citer tentang pulmonary embolism (baca tentang maksudnya), berkait dengan darah beku, berkait dengan DVT, berkait dengan darah dan berkait dengan sel darah. Nak faham kena baca semua tentang tu. Ilmunya sangat menarik!





Kesemuanya ini membuatkan kakyung sangat yakin dengan ilmu guasa. Sebab asas ilmu guasa ialah menggesek untuk melancarkan peredaran darah. Di mana kawasan yang terdapat darah tersumbat (blockage), In shaa Allah dengan guasa akan dapat membantu meredakan blockage.

Rasa sakit, rasa kurang selesa dan rasa berbeza pada tubuh badan kita adalah signal atau tanda-tanda awal yang perlu kita ambil berat. Dengan adanya Guasa Board, kayu guasa, di rumah kita boleh lakukan pencegahan awal (biasanya redakan blockage), pemeriksaan awal (mengenalpasti simptom tu berkaitan dengan laluan meredian apa, ni kena belajar sikit la) dan sebagai rawatan peringkat awal.





'Mencegah lebih baik dari mengubati"

#guasasebagaifirstaid
#guasauntukkecantikan

Wednesday, July 12, 2017

#20: Sapa tak sayang isteri/suami oi........

Assalamualaikum wbt...Selamat Pagi!

Entri blogging challenge yang sebenarnya kakyung ubah sikit dan relate dengan tajuk asal. Sekarang ni nak kongsi citer sikit ngan korang semua dan nak bagi tips kepada newbie yang baru berumah tangga.

Berumahtangga zaman sekarang menjadi semakin mencabar kerana pelbagai faktor yang korang dah sedia maklum semuanya berkait dengan RM$$$.

Nak citernya, macam mana sekali pun itu bukan matlamat asal korang berumahtangga dengan pasangan masing-masing. Korang kena cari balik selidik balik kaji balik matlamat asal korang berkahwin dengan pasangan masing-masing. Jika memang sebab RM$$ cepat-cepat ubat niat tu. Kerana kahwin sebab RM$$ memang tak pernah kekal lama.

Berumahtangga ni satu ibadat dan sunnah sebab Rasulullah SAW pun berkahwin. Jadinya nakkan rumahtangga yang sakinah, mawaddah, wa rahmah (kecenderungan/ ketenangan (as sakiinah), rasa cinta (mawaddah) dan kasih sayang (ar rahmah)), kita kena ikut apa yang Allah dan Rasul suruh, jangan buat apa yang Allah dan Rasul larang.

Bila dah berkahwin, melayari bahtera hidup bersama 5 tahun yang pertama tolong jangan expect macam-macam dari pasangan korang. Kita suaikenal. Masa tempoh ni la baru kita tau buruk baiknya pasangan kita. Berlapang dada, bersangka baik terima kelebihan dan kekurangan.

Yang si isteri, kakyung share tips ni korang mesti belajar berdikari sedari awal lagi. Usah nak bergantung sangat dengan suami kita. En suami kita bila dia keluar rumah dia jadi milik masyarakat. Bila kat umah pun belum tentu dapat tolong sidai baju yang kita basuh. Kena berdikari! Usah nak manja sangat!
Nanti bila dah biasa manja dari awal lagi lama-lama korang yang akan makan hati sendiri.

Alhamdulillah... kakyung banyak belajar tentang kehidupan setelah berkahwin. Kakyung bersyukur dapat berkahwin dan bekeluarga.

Untuk anak-anak dara yang masih bujang, berkahwinlah sebab banyak rahmat yang korang akan dapat setelah berkahwin. Nak dapat pahala pun senang! Masak makan masa bulan puasa dapat pahala senang! Apatah lagi pahala masa bersalin tu..

Orait.. stop kat sini. Nanti kakyung sambung citer lain.

Daaa!

Pesanan penaja
Nak dapatkan produk-produk Nurraysa Beauty di Ipoh leh add & Follow 
FB: Fatin Nurraysa
LIKE PAGE https://www.facebook.com/PengedarNurraysaIpoh/


Jom Follow Me

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails