Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Wednesday, October 27, 2010

Breastfeeding in Public

Credit to Wikipedia


Perkara nih dah sememangnya menjadi isu global dan juga cabaran to all nursing mommies. Aku takde pengalaman BF di hadapan public. Tapi aku sangat yakin yang aku tak rasa malu dan aku tau aku boleh melakukannya (walla! semangat berkobar2).

Nape tetiba aku nak sembang pasal bab nih??

Dah lama dah aku nak selitkan bab nih dalam n3 aku akan datang. Tapi masa blogwalking kat blog member aku, cik puan AMRINA, aku terpandang komen cik puan DEENA AWANIS tentang cara nak BF in public. So, kira n3 aku nih sama nak bagi info dan juga nak membantu menjawab persoalan cik puan Deena tu jugak la.

Apa yang aku tulis adalah pendapat peribadi yang aku simpulkan secara tak berserabut berdasarkan pembacaan aku di merata tempat. So up to u all nak terima or tak pendapat aku nih. Tak kisah.. kita sama2 belajar kan...

Terdapat pro dan kontra bila membicarakan bab nih. Kalu ikut pembacaan aku kat web Wikipedia nih, tak penah pulak aku dengar nursing mommy kena masuk jail sbb BF bb dia kat public kan...

Even kalu ibu2 bekerjaya pun yang masih BF bb diorang, majikan berhak memberi kelonggaran waktu bekerja untuk membolehkan nursing mommy melaksanakan tugas pumping.

But mostly, aku sangat2 menyokong penyusuan susu ibu walau di mana pun ibu2 berada (tapi tak le sampai kat dalam bilik termenung....).

Yang pro pasal BF in public nih:
1. Kita boleh memenuhi keperluan anak kita pada bila2 masa sahaja.

2. Tak perlu la kita nak cari port exclusive untuk BF bb. Meaning, kita park kejap kat tempat yang sesuai, selak baju terus leh bagi bb menyusukan? Sambil jenjalan shopping pun masih leh BF bb.

3. Kemudahan dan kesenangan kepada kedua ibu dan bb.

4. Jaminan bahawa anak kita akan mendapat manfaat dan khasiat makanan terbaik di dunia walau di mana saja kita berada.

Yang contrasnya plak:
1. Bagi ibu2 yang kurang yakin, ada kemungkinan akan menyebabkan productions susu terjejas sket sbb mood kita yang tidak tenang pada masa tuh (aku tau pendapat nih kurang tepat, ada sesiapa yang leh justify tak??).

2. Tanggapan orang sekeliling, even orang yang lebih tua dari kita pun tak faham konsep BF in public.

3. Pandangan yang kurang enak dari orang sekeliling (orang sekeliling tgk ibu2 yang BF nih macam nak makan orang kan..? Kalu orang bercumbuan, berasamara dana kat public leh plak pandang sebelah mata jek...).

4. Susah la pulak nak selak2 baju bagai... kan??

Tapi semua tu up to urself, dari segi pendedahan dan ilmu pengetahuan.

Sedikit tips yang leh aku share dari seorang aku yang takde pengalaman lagi nih.. (secara logiknya la kan...):
1. Kalu rasa segan, siap2 BF bb kat dalam kereta. Dah siap BF then baru gi jenjalan.

2. Tapinya kalu nak g sesuatu tempat tuh kena la target kat mana ada nursing room dulu (itu pun kalu ada la...). Kalu takde nursing room, surau pun boleh gak.

3. Kalu g makan kat restoran ke, lepak kat tepi pantai, tepi tasik ke, padang permainan ke, masuk la dalam kereta BF bb siap2 or leh gunakan nursing cover cam poncho ke, shawl labuh ke untuk cover masa nursing tu kan...

4. Kalu tak yakin gak, bawak la siap2 bekalan EBM yang disimpan dalam cooler beg. Tapi bab2 nih kena bijak, faham dan jelas pasal kaedah penyimpanan. Takkan nak bagi EBM sejuk kat bb kan? Kena la bagi yang warm sikit. Tapi berapa lama plak EBM tuh leh tahan? Kena bijak menguruskan la.

5. Kalu terpaksa jugak BF bb kat public, En. Hubby kena la mainkan peranan. Jangan la pulak buat dunno jek. Kenalah bantu si isteri cover line or carikan port yang selamat untuk isteri BF bb tuh.

6. Last but not least, sokongan dari En. Hubby paling penting. Pape pun kalu kita berani, yakin dan tak takut nak BF in public, kena la ngan permission dari En. Hubby jugak. Kalu dia tak bagi tak leh nak kata pe, takde cara lain selain BF bb dalam kereta or kena jugak la cari tempat tertutup.

Setakat tu je la kot yang leh aku share tips yang tak seberapa.

For further reading leh la terjah mana2 blog nursing mummy atau web2 or forum portal sprt di bawah:

susuibu.com- BF in Public

susuibu.com- Penyusuan di tempat awam

Baby Center.com

Belog cik puan Ayu Khairy



All the best to nursing mommies!!!

P/s: Tiada perkara yang mudah di dunia nih melainkan kita berusaha bersungguh2 untuk mendapatkannya. Sama lah halnya ngan BF nih...Jangan malas2 tau... :D

3 comments:

  1. kak hannan, thanks for ur concern..skrg ni, kalo kuar kuar dina panaskan ebm siap2 sblm kuar utk bg bby..kuar pun x lama kan..tp kalo nak kuar lama leceh gak r kalo nk kena bwk warmer bagai..

    and actually hubby pun x berapa bg dina direct feed kt public.

    ReplyDelete
  2. deena, takpe mayb this ur first experience.. n hubby pun br berdepan ngan perkara cenggini. mayb dia cam culture shock.. kalu anak dah 2 3 orang nnt takde dan nak bawak sume benda tuh... :D. alah bisa tegal biasa. tp yg plg penting jgn stop BF hanya kerana masalah kecil2an camni.. ok dear? chaiyok! chaiyok! :D

    ReplyDelete
  3. thanks beb selitkan entri aku..btw, mmg ada suami yg tak berapa suka isteri dia bf in public ni...so, kena yakinkan en suami dulu...then, baru la kita teruskan usaha kita kay...all the best...

    ReplyDelete

Jom Follow Me