Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Saturday, October 2, 2010

Lagi.. lagi tersedak susu... Ngerinye!!!

Lagi lagi citer bb tersedak susu... lagi lagi citer tersedak susu.

Aku pulak yg jadi takut. Dan rasa NGERI sangat2.

Sebelum2 nih bb tersedak susu dalam jagaan pengasuh atau semasa berada di Taska. Tapi kali ni lagi teruk sebab bb tu tersedak susu dan meninggal dunia semasa dalam jagaan bapanya sendiri!!! Subhanallah!!!

Sememangnya kita tak layak nak membahaskan tentang soal kehidupan dan kematian. Orang mungkin berkata "Nak buat macam mana, dah ajal dia sampai dengan cara begitu." Itu adalah statement yang sangat cliche...

Tapi dalam kes tersedak susu kali nih aku pasti punca utama nya ialah LALAI.

Ibu bapa atau sesapa pun yang menguruskan budak2 memang tak boleh LALAI langsung. Sebab budak2 tak kisah le umur 6 tahun pun masih budak2 tak akil baligh dan tidak mampu berfikiran secara matang (membezakan baik dan buruk sst perkara).

Apatah lagi bb yang berusia 5 bulan!!!! Apa yang dia tau????

Nauzubillah... tak tau nak komen pe dah...

Leh baca lanjut kat sini

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Bapaterkejutbayijadibiru/Article


P/s: Adakah ini berkaitan ngan cara kita tak 'burp'kan bb tu selepas dia menyusu (tak kira la susu FM ke BM ke)??

2 comments:

  1. betul ke tersedak susu ni ada kaitan ngn cara kita burp kan dia??any tips??

    ReplyDelete
  2. honestly kita pun tak reti nak burpkan bb sgt... :D. tp kawan sy penah kata kalu BF bb tak yah burp pun tak pe. tp kalu FM mmg kena burp, sbb pengalaman anak sulung dulu, dh burpkan pun masih lagi leh tersedak susu. ada kala nya smpi kuar ikut hidung... satu sbb utama adalah kerana sistem pencernaannya masih belum matang dan perut dia pun masih muda. so akan amik masa la nk digest. bl kita bg FM (cecair tp pekat) dlm kuantiti yg kita rasa sikit pun bb tak leh digest cepat2. so itu la kot rasanya punca dia. dan tips utama dia... JANGAN SEKALI2 LALAI...

    ReplyDelete

Jom Follow Me

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails