Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Wednesday, April 7, 2010

MAKANAN DAN KESIHATAN

Secara fitrahnya, setiap makhluk Allah makan untuk membina kehidupan. Tapi berapa ramai di antara kita yang mengambil berat soal apa yang kita makan dan minum setiap hari dan apa yang kita lakukan untuk kekal sihat setiap hari? Aku sendiri mengaku mengambil ringan soal apa yang aku makan dan minum setiap hari. Ye lah kan... perut rasa lapar tengok dalam fridge ada macam-macam, bedal aje le kan. Tidak pun, kat opis masa lunch, keluar pergi cari tempat nak lunch tiba-tiba terpandang McD le pulak.. apa lagi drive thru aje le.

Banyak perkara yang menyedarkan aku tentang pentingnya kesihatan ni, dan bukan sekadar nak cantikkan badan je tapi sihat luaran dan dalaman. Nak sihat luaran mesti sihat dari dalam badan, nak sihat dalam badan adalah melalui apa yang kita makan. Sebab tu aku akan selalu berkongsi ngan korang bab makan dan kesihatan ni.

Sambung balik diskusi kita.

Sebenarnya kita selalu membaca atau terbaca tentang masalah kesihatan yang berlaku akibat pengambilan makanan yang tidak seimbang. Tapi kita ni macam tak rasa susah hati bila kita membacanya saja. Kalau dah terkena pada kawan-kawan, keluarga atau saudara mara kita barulah nak ambil iktibar. Tapi sekejap saja, nak diet lah, nak kurangkan makan nasi le, nak kurangkan garam, gula dan Pak Aji le.. Then kita akan mulakan balik rutin kita seperti biasa, tambahkan gula, garam, Pak Aji, makan McD, KFC makan lewat malam dan sebagainya.

Dalam akhbar Utusan Online 30/03/2010 kolum kesihatan, faktor utama yang menyebabkan rakyat Malaysia ni mudah dijangkiti penyakit ialah disebabkan corak pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat. Salah satu contohnya ialah tabiat makan makanan yang banyak lemak dan gula tapi jarang-jarang atau tak penah langsung bersenam. Akibatnya sistem pertahanan badan menjadi lemah. Bila sistem pertahanan badan lemah, sebab tu kita senang terkena penyakit. Selain itu yang menjelaskan tentang corak hidup yang tidak sihat adalah seperti berikut:
1. tekanan kerja atau desakan kehidupan- ada yang mengambil jalan makan..makan.. dan makan untuk hilangkan tekanan
2. tidur dan rehat yang tidak mencukupi
3. ketagihan merokok, minuman beralkohol- ini pada sesiapa yang mengamalkannya

Macam mana caranya kita nak enjoy apa yang kita makan or buat, but at the same time kita masih boleh sihat? Hem... susah..susah... Susah ke? Tak jugak sebenarnya... Nak tau caranya tunggu.... Insya Allah dah sampai masa nanti aku citer kat korang rahsianya. Tapi jangan lupa ikut sume diskusi aku tentang bab makan ni, ok!

Rujukan: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0330&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_02.htm

No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me