Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Saturday, April 24, 2010

MRT (PART 2)

Hari ni aku sambung dengan kisah tentang 4 langkah utama dalam MRT (Molecular Reform Therapy).

Langkah 1: PEMAKANAN SEIMBANG
Tujuan- Mencegah dan memperbetulkan ketidakseimbangan pemakanan zaman moden dengan suplemen berkhasiat.

Tubuh badan kita memerlukan 46 nutrien perlu setiap hari untuk mengekalkan kesihatan tubuh yang optimum. Nutrien ini diperlukan bagi menyokong pertumbuhan, pembangunan pemuliharaan dan fungsi-fungsi harian badan. Oleh sebab fungsi-fungsi tersebut saling berkait rapat, adalah penting untuk memastikan kesemua 46 nutrien itu diambil secara seimbang.

Pemakanan harian yang seimbang dan ideal yang disyorkan untuk tubuh kita adalah dalam nisbah 80:20 iaitu 80% keperluan makan beralkali seperti karbohidrat, mineral dan vitamin manakala 20% keperluan makanan berasid seperti protein dan asid lemak perlu. (Sila lihat rujukan pH tubuh badan yang ideal dan kesan jika kita mengambil makanan yang tidak seimbang dan mengandungi terlalu banyak asid atau alkali).

Langkah 2: PENINGKATAN PENGAMBILAN OKSIGEN
Tujuan: Membantu meningkatkan pengambilan oksigen melalui senaman (iaitu Guasa) dan suplemen untuk:
1. Mengurangkan jangkitan bakteria
2. Mempertingkatkan metabolisme
3. Meningkatkan tenaga

Seperti yang aku citer kan dalam entry MRT Part 1 sebelum ni, faktor penyumbang seperti kurang bersenam dan pencemaran udara menyebabkan kita sukar untuk mendapat bekalan oksigen yang BERKUALITI secukupnya. Kekurangan pengambilan oksigen yang berkualiti menyebabkan gangguan terhadap proses metabolik dan pembaharuan sel kita sehingga menjejaskan keadaan kesihatan kita.

Langkah 3: DETOKSIFIKASI
Tujuan: Menyahtoksik tubuh kita secara semula jadi dan berkesan untuk:
1. Mengurangkan beban pada sistem organ
2. Menyingkirkan toksin
3. Mencegah sembelit

Tubuh kita perlu dinyahtoksik setiap hari. Jika tidak, makanan yang tidak dihadam dan tidak diserap akan menjadi "sisa toksik" yang meresap melalui dinding usus dan kemudiannya diserap semula ke dalam kapilari darah dan diedarkan ke seluruh tubuh. Hal ini boleh meningkatkan risiko penyakit kronik secara drastik.

Langkah 4: PELARASAN KESIHATAN
Tujuan: Mensasarkan kekurangan dalam sistem organ dan menawarkan suplemen pelengkap untuk membantu proses penyembuhan di bahagian-bahagian yang terjejas.

Untuk mencapai tahap kesihatan tubuh badan yang menyeluruh, langkah ke 4 dalam Elken MRT ini disepadukan dengan unsur-unsur perubatan, Perubatan Alternatif dan Saling Melengkapi (CAM) untuk mensasarkan sistem organ tertentu di dalam tubuh manusia.

Macam mana? Boleh faham kan konsep Elken MRT ni? Secara ringkasnya keempat-empat langkah tersebut sangat komprehensif dalam melaksanakan tugas utama iaitu Mencegah, Memperbetulkan dan Merawat tubuh badan kita dari peringkat sel supaya kita sentiasa sihat dan sejahtera serta mampu berdepan dengan sebarang ancaman yang menggugat kesihatan kita (Tapi ingat! Dengan Izin Allah tau...Usaha, doa dan tawakal).

Nanti aku akan citer tentang sistem organ dalam tubuh manusia. Apa yang menarik tentang tubuh kita sehingga kita perlu untuk melaksanakan langkah-langkah dalam Elken MRT?
1. Sistem peredaran
2. Sistem Imun
3. Sistem Pencernaan
4. Sistem Perkumuhan
5. Sistem Endokrin
6. Sistem Pembiakan (wanita)
7. Sistem Pembiakan (lelaki)
8. Sistem Otot Rangka
9. Sistem Pernafasan
10. Sistem Saraf Tunjang Pusat

Tunggu....

No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me