Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, April 23, 2010

MRT (PART 1)

Jika kita bandingkan zaman mak abah kita dulu, keadaan dunia hari ni jauh sangat perbezaannya kerana cabaran yang dihadapi kini semakin besar dan menuntut kita untuk berusaha mengekalkan kesihatan dan kesejahteraan. Selain daripada tu, penyakit zaman sekarang pun dah berubah corak dan usia tidak lagi menjadi faktor utama untuk seseorang itu jatuh sakit atau menghidapi penyakit.
Stress (Gambar Hiasan)

Serangan jantung (Gambar Hiasan)

Salam semua...Entry aku kali ni adalah tentang Elken MRT (Molecular Reform Therapy). Pernah dengar ke? Kalau pernah, feel free to give your feedback. Jika tak pernah tahu, meh aku citerkan sikit tentangnya.

Elken MRT adalah merupakan satu program pengurusan kesihatan yang lengkap membantu untuk mencapai tahap kesihatan dan kesejahteraan yang optimum. Program ini adalah berdasarkan kajian asal seorang pemenang 2 kali Hadiah Nobel (1954 dan 1962),iaitu Linus Pauling yang telah membuat kajian tentang penyakit yang bermula dari peringkat molekul serta berasaskan kajian holistik tentang aktiviti sel manusia yang dibangunkan di Amerika Syarikat pada 1975.

Pada 1995, Elken telah mengembangkan MRT kepada 4 langkah utama yang lengkap seperti berikut:
1. Pemakanan Seimbang
2. Peningkatan Pengambilan Oksigen
3. Detoksifikasi
4. Pelarasan Kesihatan

Sebelum bercerita tentang 4 langkah tersebut, jom aku terangkan tentang kenapa perlu kita memahami tentang sel manusia?

Dalam tubuh badan kita terdapat 10 trillion hingga 100 trillion sel. Sel merupakan asas atau blok binaan bagi tubuh manusia. Jika sekiranya sel kita tidak sihat, asas kita akan menjadi tidak stabil dan seluruh tubuh akan terjejas.

Struktur pembinaan tubuh badan manusia bermula dari peringkat sel-->tisu-->organ-->Sistem organ(2 atau lebih organ yang bekerjasama untuk fungsi yang sama)-->akhirnya tubuh manusia. Jadinya kalu sel kita sihat, seterusnya tisu, organ, sistem organ kita juga sihat dan akan menghasilkan tubuh badan yang sihat.

Seperti yang aku katakan tadi, kita berdepan dengan cabaran yang besar untuk memastikan diri kita serta ahli keluarga kita terus sihat dan sejahtera. Faktor-faktor di bawah merupakan penyumbang utama menyebabkan sel-sel badan kita tidak sihat.
1. Pencemaran Udara
2. Pencemaran Air
3. Tekanan Harian
4. Kurang bersenam
5. Gaya hidup yang tidak menentu
6. Diet yang tidak seimbang

Pencemaran Udara (Gambar Hiasan)

Pencemaran Air (Gambar Hiasan)

Kesan diet tak seimbang (Gambar Hiasan)

Untuk mendapatkan tubuh badan yang sihat, kita bukan sahaja semata-mata makan makanan berkhasiat, bersenam atau mengambil preskripsi ubat yang diberikan doktor untuk mengubati penyakit kita. Kita perlu belajar memahami tubuh badan kita dan fungsi-fungsinya.


Fungsi utama Elken MRT adalah untuk menggalakkan proses penyembuhan semula jadi tubuh dengan mensasarkan kepada punca penyakit pada peringkat selular (sel). Ini berlainan dengan pendekatan perubatan biasa yang merawat dan menahan simptom pada peringkat organ. Contohnya, orang yang sakit gastrik diberikan ubat untuk menahan kesakitan dan bila sakit hilang kesan ubat habis, kesakitan itu akan datang semula. Penyakit tersebut masih ada dan belum disembuhkan.

Langkah 1 hingga 3 dalam Elken MRT memfokuskan kepada kesihatan pada peringkat selular (sel) dan molekul. Manakala langkah 4 mensasarkan secara langsung sistem organ yang tertentu untuk pelarasan kesihatan yang menyeluruh, sejajar dengan keperluan khusus setiap individu tertentu.

Aku rasa cukup dulu setakat ni, nanti aku sambung lagi citer tentang langkah-langkah dalam Elken MRT tu. Panjang berjela kang terbelit-belit pulak mata korang nak membacanya. Kita jumpa di entry seterusnya nanti...

Tunggu....

No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails