Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Monday, April 19, 2010

KENAPA PERLU??

Ingat tak aku citer kat korang tentang RO (Reverse Osmosis), hari ni aku nak citer tentang penapis air Elken Bio Pure. Ops! Jap..jap.... Aku bukan jurujual malah bukan nak menjual, aku nak sharing... macam nama blog member aku SHARING IS CARING. Aku agak mungkin ramai yang tak tau tentang kepentingan penapis air di rumah kita. Sebelum ni aku telah disharingkan tentang penapis air ELKEN BIO PURE ni so aku pun nak share le ngan korang sume...

Siri Elken Bio Pure

Untuk pengetahuan, sekarang aku sendiri dalam proses untuk memilikinya. Insya Allah hujung bulan 4 ni aku dapat le... Memang lain dari yang lain. Nak tau kenapa aku berminat membeli Elken Bio Pure? Baca sampai abis tau.....

Tapi sebelum tu, apa yang korang tau tentang Elken Bio Pure?

Dalam banyak-banyak penapis air, hanya Elken Bio Pure sahaja penapis air yang menghasilkan AIR (H2O), iaitu air bersih, tulen dan bebas dari bahan pencemar. Seperti yang aku citerkan dalam entry aku sebelum ni tentang air.

Berbanding penapis-penapis air dari syarikat MLM yang lain, Elken Bio Pure mengetengahkan 4 teknologi dalam satu sistem penapisan air iaitu:
1. Osmosis Songsang (Reverse Osmosis)
2. Karbon Teraktif Berbutir Organik
3. Teknologi Penapisan Zarah Halus
4. Bio Seramik

Korang boleh tengok secara interaktif bagaimana keempat-empat teknologi ini bergabung dengan 5 peringkat penapisan yang akhirnya menghasilkan satu produk iaitu AIR (H20) dari penapis air Elken Bio Pure.



Selain dari keistimewaan 4 teknologi tersebut, membran R.O Elken Bio Pure ini menggunakan membran pelbagai lapisan yang diperbuat daripada bahan poliamida berkualiti tinggi dalam rekaan lilitan pilin, dengan liang saiz berkesan berukuran 0.0001 mikron. That's why Elken Bio Pure mampu untuk memerangkap sebarang bentuk bahan pencemar di dalam air seperti bakteria, virus, logam berat dan sebagainya.

Manakala karbon teraktif berbutir organik di dalam sistem penapisan Elken Bio Pure ini berfungsi untuk mengurangkan bahan kimia organik, rasa dan bau busuk di dalam air. Dan ia tidak seperti kebanyakan karbon berdasarkan batu arang lain yang hanya melarut resap logam berat atau bahan pencemar lain.

Selain itu, Elken Bio Pure adalah satu-satunya jenama yang mendapat penganugerahan peringkat antarabangsa untuk kualiti, reputasi dan inovasinya. Antaranya ialah mohor emas atau GOLD SEAL dari Water Quality Association yang merupakan satu jaminan di mana sistem/ komponen/ alat tambahan rawatan air telah memenuhi atau melepasi taraf industri dari segi:
1. Pengurangan bahan pencemar
2. Kesempurnaan struktur
3. Keselamatan bahan

Elken Bio Pure juga telah dianugerahkan pengiktirafan Gold Winner dari Reader's Digest Trusted Brand 2008 dan 2009 bagi kategori Water Purifier.


Macam mana? Boleh percaya ke....?? Mungkin korang kata ada apa dengan anugerah-anugerah tu untuk buktikan Elken Bio Pure ni harus ada di dalam rumah kita? Lagi satu mungkin jugak korang rasa macam mana nak dapatkan khasiat dan nutrien dari air kalau kita minum air RO?

Ceritanya begini....
1. Perlukah mineral dalam air minuman?
Jawapannya: TIDAK!!
Sebab: Air bukanlah sejenis nutrisi yang mampu memberikan sumber mineral untuk keperluan badan. Sebaliknya mineral yang diperlukan oleh badan adalah melalui makanan dan bukan air minuman (rujukan: http://www.wqa.org/sitelogic.cfm). Selain itu, hampir semua mineral dalam air paip berjenis bukan organik (batu-batuan terlarut/ batu) maka ia tidak mudah dihuraikan oleh sistem badan kita. Malahan, jika terkandung mineral organik di dalam air pun kita tidak akan memperolehi mineral yang cukup hanya dengan meminum air.

2. Adakah Air RO berasid?
Jawapannya:
TIDAK!!
Sebab: Dengan meminum air RO yang rendah pH tidak akan memberi sebarang kesan terhadap pH badan seseorang. Ini kerana nilai pH perut seseorang yang sihat biasanya kurang daripada 2 (rujukan: http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Stomach). Selain itu, nilai pH Air tulen juga adalah 7.0 (rujukan: http://www.newworldencyclopedia.org/entry/PH).

3. Kenapa perlu minum air RO?
Jawapannya: Air RO adalah kombinasi yang sesuai dengan makanan berkhasiat yang kita makan untuk memastikan tubuh badan yang sihat.
Sebab: Badan kita memerlukan nutrien yang diperolehi hanya melalui makanan berkhasiat seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan lain untuk kekal sihat. Air RO adalah kombinasi yang sesuai dengan tubuh badan kita kerana FUNGSI AIR adalah sebagai air minuman dan bahan pelarut. BUKAN berfungsi untuk memberi tenaga dan nutrien kepada tubuh badan manusia.

Bagaimana? Aku harap apa yang aku paparkan dalam entry aku ni memberikan sedikit maklumat kepada korang betapa pentingnya untuk kita semua memastikan kebersihan dan ketulenan air yang kita minum benar-benar terjamin.

No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me