Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Monday, May 2, 2011

Healthy Preggy Mummy, Healthy Baby

Assalamualaikum semua!!


Saya nak berkongsi pengalaman preggy utk kedua2 princess dengan anda semua, berkenaan dengan amalan kesihatan yg saya amalkan masa mengandungkan kedua2nya serta outcome selepas bersalin. Memang la orang tua2 kata, setandan pisang tak sama semuanya. Tapi saya percaya pada "Healthy Mummy, Healthy Baby". But then again, semua tu atas rezeki dari ALLAH, cuma tak salah kalu kita berusaha, kan?!


Before saya proceed, saya nak inform tentang persamaan dulu.
1. Dilahirkan sihat tanpa sebarang kecacatan, Alhamdulillah..
2. Berat lahir yg sama: 3.25kg, kebetulan pulak!
3. Pada bulan yg sama iaitu Januari cuma beza tarikh yg adiknya 5 hari kemudian dari DOB kakaknya, ni memang dh plan tp Alhamdulillah ALLAH nak bagi rezeki awal sprt yg dirancangkan.
4. Dilahirkan kedua2nya ikut tingkap, melalui cesarean section (c-sect), atas sebab yg sama iaitu bukaan jalan tak improve more than 12 hours, yg 2nd bb ni memang try nak normal tp.. leh baca pengalaman saya di sini.
5. Kedua2nya pun kena pecah air ketuban, huhuhu...

Then, yg tak sama.
1. Masa preggy kakaknya, takde alahan cuma alahan gatal2 masa bulan keempat preggy. Masa preggy adiknya alahan teruk loya, mabuk, angin, gatal2, belahak, demam, selesema. Mcm2!
2. Pengalaman bersalin kakak walaupun czer, tak susah mcm adiknya. Anda baca la sendiri yek pengalaman bersalinkan adiknya.. Memang pengalaman sepanjang hidup!
3. Masa preggy kakak takde amalkan makan supplemen kesihatan, masa preggy adik supplemen kesihatan ELEKEN jd amalan.
4. Adik dapat peluang kolustrum pertama within 1hrs delivery, kakak takde peluang tu, mula2 dh telan FM. Sedih.. sob..sob...
5. Kakak ada kuning adik tak de kuning, alhamdulillah...hasil khasiat susu Ibu dan supplemen kesihatan yg saya amalkan tu dpt kat adiknya.
 6. Amalan supplemen kesihatan diteruskan sehingga hari ni, Alhamdulillah syukur sebab adiknya takde kena demam lagi walau dh kena cucuk 3 kali. Kakaknya sangat lemah sistem imun, senang kena demam dan tak boleh cuaca terlalu sejuk atau terlalu panas. Sian kakak!


Macam saya kata di awal2 tadi, amalan pemakanan tu yg menjadi faktor pelengkap kepada kesihatan ibu dan anak yg dikandung. Saya selalu positif ttg preggy ni sebab masa preggy ni la masa nak berdiet plg sesuai. Bukan diet tak makan langsung tau.. tapi diet sihat dan pemakanan seimbang.


Sebut pasal berdiet nih, masa saya preggy kedua2 princess saya memang saya kurangkan yg mana patut dan tambahkan yg mana patut. Firstly, saya tak amalkan minum ais masa preggy pertama, tp ntah mcm mana preggy 2nd saya gila nak minum air sejuk! Heheh.. yg ni jgn amalkan sangat tak elok tuk badan sendiri, dh tua2 nnt baru tau la mcm mana rasanya. That's why bl saya bersalin kali kedua saya nekad tak mo minum ais and alhamdulillah jadi amalan saya minum air panas or suam jek skrg.


Yg lain2 saya amalkan kurangkan jajan, kurangkan fast food, kurangkan lemak, gula garam, kurangkan minuman kafein dan teh, tambahkan sayuran buah2an dan jugak amalkan makan supplemen.


Mesti anda semua ingat saya nak jual produk. Oh.... jangan la judge saya dulu, lagipun saya bukan jurujual. Takde produk pun kat tangan saya nak dijualkan kat u all semua, saya nak kongsi sedikit tips yg menjadi amalan saya masa preggy, itu jek! Teruskan membaca k!


Perlu ke supplemen???  Perlu ke tidak itu atas budi bicara masing2. Tapi saya di sini nak berkongsi kebaikan supplemen kesihatan ELKEN yg saya gunakan. Kalu nak tau lebih lanjut tentang supplemen yg saya amalkan, sila terjah blog saya yg satu lagi [duniakuelken.blogspot.com].


But then, semua kebaikan tu datang dari ALLAH tapi kita sendiri tak salah berusaha dan membuat pilihan. Sebab selagi hidup memang kita akan berhadapan dengan pilihan. Tepuk dada tanya selera!


Kalu nak tengok produk2 ELKEN yg saya gunakan leh jenguk FB saya, saya share Album to everyone.


Selamat beramal!!

3 comments:

  1. good sharing..saya ni 1st time mommy to be..mmg zero la knowledge..hehe

    ReplyDelete
  2. suka pula dengar pengalaman ibu mengandung dan berpantang ni...heheh...

    ReplyDelete
  3. mommie yuyu, 2nd or 3rd...semua pengalaman pertama, sbb tak sama semuanya... rajin2 menelah..

    awe, Insya allah tiba masanya suatu hari nnt...

    ReplyDelete

Jom Follow Me