Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Saturday, February 5, 2011

Ragam Berpantang Ibu Ilyanie



Hari ni dah masuk hari ke 25 berpantang... sekejap je masa berlalu.
Sekejap ke?? Ha ah!! Memang sekejap... walaupun penantian nak menghabiskan 44 hari tu suatu yg sangat memenatkan. U know why don't u??


Tapi saya berpuas hati sebab beberapa perkara berjalan lancar seperti yg dirancangkan walaupun saya bersalin secara czer.
Secara ringkasnya ragam berpantang saya mudah je, takde yg spesel sangat pun. Apa yang saya utamakan adalah dari segi pemakanan sebabnya saya mahu luka czer ni luar dan dalam sembuh dengan cepat. Alhamdulillah... setakat hari ni, saya dah boleh buat keje umah sepenuhnya tanpa rasa kesan pada luka czer tu.


Amalan pemakanan harian saya sama je setiap hari. Bila tgk org citer makan itu ini rasa cam nak cuba tapi takut sbb yg menanggung sakit adalah diri sendiri. Kalu ibu2 berpantang lain ada yg dh boleh makan ayam saya pun teringin tapi tak berani.


Antara yg menjadi amalan pemakanan saya:
1. Bubur nasi (awal2 berpantang)
2. Sup Ikan Haruan @ Bakar
3. Nasi putih
4. Ikan cencaru bakar
5. Roti Gardenia
6. Biskut Creamo coklat
7. Biskut Sugar Cracker Munchy's
8. Air Milo (tapi skrg tak minum sbb bb Jihah tak tahan, angin)
9. Kopi (sangat nipis)
10. Air Herbanika NR (Minum setiap hari)
11. Supplemen: Nu3Med NR, Elken Spirulina, Elken IG6 (sangat bagus tuk sembuhkan luka dengan cepat), Elken Fujita Lactose (utk kesihatan usus)
12. Bahan perisa: Bawang putih, Bawang merah, Halia, Lada Hitam, Cukup Rasa


Selain pemakanan, saya juga mengamalkan 3 perkara lain (on and off, sbb terkejar2 masa nak uruskan bb Jihah).
1. Mengurut pada hari berpantang ke 21-23
2. Mandi air rebusan daun-daun mengkudu, serai wangi, pandan
3. Melulur (dengan lulur NR)
4. Bertungku


Oleh sebab saya berpantang di umah MIL, makanya boleh dikatakan 95% urusan berpantang saya dll sayalah yg buat. MIL just bantu saya tengok2kan bb Jihah while saya makan or mandi je. Selebihnya masak makan, mandikan bb Jihah, menyapu, mengemas, membasuh pakaian, menyidai, melipat, dll semuanya saya uruskan sendiri dengan bantuan En.Hubby (masa En.Hubby bercuti je la). Sangat berpuas hati!! Memang dah bertekad nak buat semuanya. Dan alhamdulillah saya berjaya menyahut cabaran diri sendiri.


Oh ya! Tentang anak sulung saya, Kakyung Wawa, masa mula2 tu mmg kelam kabut sikit sehinggakan saya merasa serba salah sebab mengabaikan dia. Terasa sungguh!! So, saya decide hantar anak sulung kesayangan saya tu dijaga oleh mak saya. Sangat rasa kelainan berjauhan (walaupun umah dekat je) dengan dia. Saya sangat rapat dan tak penah berenggang dengan dia. Fyi, semalam saya ajak En.Hubby tido di umah mak saya sebab rindu sangat dengan Kakyung Wawa.



Walaupun orang kata masa berpantanglah masa tuk kita berehat, tapi saya dah puas berehat masa berpantang bersalin Kakyung Wawa dulu. Sehinggakan saya tak merasa pengalaman sebenar menjadi Ibu semasa berpantang. Sebab tu kali ni saya decide nak belajar buat semuanya. Dan saya berpuas hati!!


Begitulah ragam berpantang Ibu Ilyanie.

2 comments:

  1. aku sokongggg...aku pun sama mcm ko..masa pantang time hariz dulu, mmg bersenang lenang..tapi, time danial ni, boleh dikatakan hampir semua la buat sendiri..hehe..tapi, mmg PUAS HATI kan...

    ReplyDelete
  2. cuma jgn kerja keras sgt...kena jaga2 gak..memang nampak luaran kuat, dlman tu kita tak nampak...

    ReplyDelete

Jom Follow Me