Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Friday, February 25, 2011

Nutrition During Lactation

Assalamualaikum semua!!


Hari ni nak berkongsi tentang maklumat yg saya perolehi dari web MyHEALTH Portal, web yg sering saya kunjungi bila saya nak cari maklumat tentang kesihatan.
Yang menariknya kali ni saya ingin berkongsi tentang nutrisi semasa kita BFing bb kita. Since saya dah pun abis pantang ari ni, so pantang makan saya teruskan oleh sebab yg berikut:

  
Jadi, tak semestinya lepas kita abis pantang bersalin semua benda kita boleh sumbat dalam perut kita...tak..tak leh gitu ye ibu2... Tambah2 kita menyusukan bb kita, banyak pantang larangnya lagi yg perlu kita jaga. Selain dari sebab saya menyusukan Jihah, pantang makan saya terus amalkan sebab luka czer saya baru nak sembuh, jadi tak berani nak makan sembarangan. Takut sakit!!! :D
Dalam web tersebut ada dicadangkan menu nutrisi yg sesuai utk ibu2 BF mengikut piramid makanan yg kita sedia maklum.


Tetapi kepercayaan kita org Melayu ada certain makanan yg kita tak leh makan atas sebab 'sejuk', 'panas', 'tajam' dan 'berangin'. Ikut kesesuaian tubuh dan bb kita gak la yek.. so trial and error.

Kalu ikut kepada MIL dan mak saya, ada saja yg tak boleh dimakan. Gitu gayanya nnt, mcm mana kita si ibu dan bb nak dapat khasiat dan tenaga??
So, trial and error la yek. Kalu rasa bb tak tahan tak yah le teruskan makan.

Nak tau lebih lanjut, sila terjah ye...


  • Selamat Membaca!!!

1 comment:

Jom Follow Me