Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, September 14, 2012

CONVENTIONAL BUSINESS VS NETWORKING BUSINESSS

Assalamualaikum.. Selamat Pagi!!

Apa kabar semua? Lama tak update n3 di blog. Macam2 hal berlaku dan paling tak boleh terima, handphone masuk dalam air!! Huhuhu, sedihnya!!!! Habis semua video dan gambar2 anak!

Tapi tak pe, masalah tak besar. Life goes on, macam en. hubby kata memujuk hati saya, nanti boleh amik gambar lain banyak2 pakai kamera. Ok, lupakan kisah amekaw tu.

Hari ni saya nak berkongsi tentang pengalaman dan sedikit ilmu tentang perniagaan (biz). Ilham datang apabila berblogwalking di blog MamQaireen. Entri yg mama bicarakan adalah berkenaan perniagaan MLM. Ops!! Jangan risau, saya tak mo citer ttg MLM pun hari ni sbb tau ramai yg tak suka citer ni kan. Tapi isu yg saya nak kongsikan masih berkisar ttg BIZ. Cumanya biz yg ingin saya bicarakan ini adalah biz conventional vs biz networking.



Pengalaman dengan biz conventional dah 30 tahun saya dpt lihat dari perniagaan yg dilakukan oleh abah saya. Sebab abah saya peniaga makan, jual mee kari dan mee kicap di Ipoh. Melihat kesusahan dan kepayahan beliau menjalankan biz itu membuat saya terharu dan saya berjanji pada diri sendiri tidak mahu mewarisi perniagaan itu kepada anak2. Bukan kerana ia tidak mendatangkan keuntungan, tetapi kerana segala2nya dilakukan oleh abah saya seorang diri. Dan kepahitan paling nyata utk melakukan biz konvensional ialah TENAGA KERJA. Sukarnya nak mencari pekerja yg betul2 nak kerja kerana ramainya yg mahu duit sebelum betul2 melakukan kerja.

Selain itu, segala kos ditanggung oleh abah saya sendiri. Kos bahan mentah, kos utiliti, sewa, upah dan gaji, peralatan dan kelengkapan dan sebagainya ditanggung oleh abah sendiri. Abah juga yg membeli bahan mentah, dan memasak sendiri kuah. Kenapa tak cari pekerja? Mcm yg saya katakan tadi, nak cari pekerja yg betul2 boleh memasak dan membeli bahan2 mentah itu sangatlah susah!

Bukan kata biz konvensional susah, tapi saya tak mampu berhadapan kepayahan dan keperitan membina biz itu yg memakan masa bertahun2 lamanya. Mampu jana pendapatan tetapi tidak cukup masa utk diri sendiri dan keluarga.

Jenis biz kedua, iaitu biz networking. Bila mempelajari dan menimba sedikit ilmu utk membina kefahaman tentang biz networking, barulah saya tau yg biz networking mampu menggandakan apa saja usaha yg dilakukan oleh abah.

Antaranya biz networking boleh menggandakan bilangan tenaga kerja bermula dari diri kita sendiri kita boleh menggandakan kepada 2, kemudian 4, kemudian 8, kemudian 16 dan seterusnya sehingga ke akhir tahun boleh menggandakan tenaga kerja sehingga 4000++ org.

Biz networking boleh  menggandakan masa kerja berbanding seorg diri masa yg kita ada hanya 24 jam sahaja, ia dapat digandakan sehingga beratus-ratus dan beribu2 jam SEHARI TAU.... Bukan sebulan atau setahun!

Selain itu, ia juga mampu menggandakan sumber pendapatan kita berdasarkan berapa besar network yg telah kita bina. Bayangkan kalu dalam setahun kita ada tenaga kerja seramai 4000 orang yg mampu mendatangkan jualan RM100 sebulan, makanya berapa pendapatan yg mampu dijanakan??? Anda buatlah pengiraan sendiri.

Oleh kerana kuasa gandaan yg ada pada biz networking, makanya saya melakukan perniagaan Elken hari ini.

Dengan modal permulaan RM75.00, kerana kuasa gandaan dalam networking itu boleh membantu menjana sehingga RM3000 hingga RM10,000 sebulan!! Kos yg ditanggung hampir TIADA!! Kerana semuanya ditanggung oleh syarikat, kos sewa, kos utiliti, kos menyimpan stok, kos gaji pekerja, kos menyediakan kemudahan, kos promosi dan pengiklanan, kos latihan dan sokongan serta kos khidmat selepas jualan semuanya ditanggung oleh syarikat Elken!

Bukankah ini suatu perniagaan yg berbaloi dan menguntungkan??



Kuasa Gandaan dalam biz networking

 Tapi kena ingat satu perkara je, bila kata buat biz perlu ada MODAL dan BARANG yg nak diniagakan dan juga kena 'buka kedai' setiap hari dan berusaha menjana pendapatan setiap hari. Perbezaannya ialah KUASA GANDAAN ITU!! Kerana kita bukan melakukanya secara bersendirian!
 
Berminat nak tau bagaimana membina biz networking sendiri?? Call/sms 017-5346280 for consultation.

No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails