Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Friday, April 6, 2018

JIka tak pecahkan ruyung...

Assalamualaikum..

Dalam diri manusia ni ada satu sifat suka berfikir perkara yang belum berlaku. Belum lagi cuba dah fikir macam-macam kesannya. Perasaan takut tu memang normal, itu ada pada semua manusia kerana kita belum pernah atau tidak biasa melakukan sesuatu perkara tu.

Contohnya, memandu kereta.

Orang yang dah 20 tahun memandu kereta boleh mendabik dada berkata pada orang yang tak pernah memandu kereta bahawa memandu ni kacang je! Kan...
Bagi orang yang tak pernah memandu, perasaan takut tu seumpama nak kena terjun ke bawah dari tingkat 20. Takutnya tu hanya Allah je yang tau, nebes tu usah le cakap. Seram sejuk je rasa dari rumah nak ke tempat sekolah memandu untuk kali pertamanya memegang stereng kereta kan...

Itu fitrah sifat manusia yang Allah ciptakan serba kekurangan banyak khilafnya. Tetapi dalam Al-Quran Allah sendiri menyebutkan yang dia jadikan manusia ni dengan sifat dan fitrah yang hebat dan luar biasa. Kenapa agaknya?

Manusia dijadikan dari tanah (Surah Al Hijr:26),

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya."

yang pada pandangan Iblis tak selayaknya disujudkan pada manusia itu kerana kejadian kita yang asalnya dari tanah itu (Surah Al Hijr:33).

Iblis menjawab: "Aku tidak patut sujud kepada manusia yang Engkau jadikan dia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya".

Walaupun begitu, Allah Maha Mengetahui penciptaan segala yang ada di langit dan di bumi telah memberikan fitrah istimewa untuk kita (At-Tiin: 4).

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya)."

Jika tak dipecahkan ruyung...

Jika kita nak berjaya di dunia dan di akhirat, jika kita tak memulakan langkah pertama kita takkan dapat hasil yang kita mahukan.

Allah dah tentukan bahagian hidup kita. Tetapi Allah bagi peluang untuk kita memilih ketentuan yang macam mana yang kita mahukan. Yang baik atau tidak.
Segalanya perlu dikembalikan kepada yang HAK. Kita usahakan sahaja. Tidak kira sama ada bekerja makan gaji atau pun melakukan perniagaaan, hidup kita pada asalnya diutuskan ke muka bumi adalah untuk beribadah.
Biarlah apa saja yang kita buat itu mendatangkan pahala seperti beribadah kepada Allah.

Wallahu'alam.

4 comments:


  1. توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
    احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
    تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
    العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
    تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
    مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف فلل بالجبيل


    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة تنظيف منازل بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف سجاد بالقطيف
    شركة تنظيف شقق بالقطيف

    ReplyDelete

Jom Follow Me