Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Monday, July 17, 2017

Guasa: Pulmonary embolism

Assalamualaikum wbt... Selamat Pagi!

Ahad 16 Julai 2017, kakyung menonton rancangan NLKO di TV9. Ada satu segmen membicarakan isu kesihatan dan menyentuh tentang kes kematian menyayat hati seorang ibu baru lepas bersalin yang berlaku baru-baru ni.

Kakyung nak berkongsi tentang bicara pagi dalam segmen tu yang berkaitan punca kematian arwah iaitu PULMONARY EMBOLISM

Sebelum ni kakyung pernah buat bacaan dan menulis entri ni KISAH DI SEBALIK TABIR "DARAH BEKU". Dalam entri ni kakyung ada sembang pasal satu benda yang dipanggil 'blood clot' @ darah beku.

Dalam segmen tu ada menyentuh tentang apa yang kakyung baca dan apa yang kakyung tulis. Semuanya bermula dengan darah beku ni.

Semestinya kita yang hidup perlu percaya ajal maut tu dah ditentukan Allah. Kita tak tau bila dan bagaimana kematian kita. Tetapi Allah menjadikan sesuatu perkara tu tidak sia-sia dan kita perlu mengambil iktibar dan teladan. 

Berbicara tentang darah beku ni akan membuka banyak ilmu lain yang berkait. Mula citer tentang pulmonary embolism (baca tentang maksudnya), berkait dengan darah beku, berkait dengan DVT, berkait dengan darah dan berkait dengan sel darah. Nak faham kena baca semua tentang tu. Ilmunya sangat menarik!





Kesemuanya ini membuatkan kakyung sangat yakin dengan ilmu guasa. Sebab asas ilmu guasa ialah menggesek untuk melancarkan peredaran darah. Di mana kawasan yang terdapat darah tersumbat (blockage), In shaa Allah dengan guasa akan dapat membantu meredakan blockage.

Rasa sakit, rasa kurang selesa dan rasa berbeza pada tubuh badan kita adalah signal atau tanda-tanda awal yang perlu kita ambil berat. Dengan adanya Guasa Board, kayu guasa, di rumah kita boleh lakukan pencegahan awal (biasanya redakan blockage), pemeriksaan awal (mengenalpasti simptom tu berkaitan dengan laluan meredian apa, ni kena belajar sikit la) dan sebagai rawatan peringkat awal.





'Mencegah lebih baik dari mengubati"

#guasasebagaifirstaid
#guasauntukkecantikan

No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me