Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Wednesday, April 15, 2015

Hamba Dan 'Tuan'nya

Assalamualaikum... Selamat Pagi!

Lamanya tak berceloteh dalam laman blog kesayangan ni. Alhamdulillah hari ni baru ada kesempatan. Dah lama tak mencoret dah berkarat rasanya nak menulis ni. 

First and for most... Alhamdulillah syukur sangat kepada Allah di atas limpah kurnia dan nikmat yang sangat banyak tak terhingga untuk kita. Terasa sangat kerdil diri ni yang mengaku hamba tapi berlagak seperti tuan.

Kadang-kadang ada ketika kita sedar diri yang kita ni hidup sebagai hamba di muka bumi... tetapi lebih ramai yang tak sedar dan berlagak seperti tuan. Bila kita sedar diri kita ni hamba, sedar tak kita ni hamba kepada 'tuan'nya? Bukan hamba selain dari 'tuan'nya itu?

Ramainya dari kalangan kita yang menjadi hamba$$, hamba dunia, hamba cinta, hamba macam-macam lagi. Bila kita jadi hamba selain dari 'tuan'nya, kita akan lupa diri yang kita ni hamba dan menurut kehendak dasar hati yang nak jadi tuan. Bila kita hamba rasa diri kita tuan, kita renung balik kisah Adam, 'Tuan'nya Adam dan Iblis. Jadikan kisah ini pedoman selamanya dalam hidup kita. Sebab bila kita hafal, ingat dan menghayati kisah ini, kita takkan biar diri kita menjadi tuan dan sebaliknya menjadi hamba kepada 'tuan'nya sahaja.

Insya Allah... Amin.

 

No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me