Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Monday, June 16, 2014

Waiting for Ramadhan... Secrets Revealed

Assalamualaikum... Selamat Pagi!!

Nak tau satu rahsia???

Rahsia ni takde sapa yang tau lagi...

Korang orang bertuah untuk tahu rahsia ni dari orang lain...


Rahsianya ialah... Masa bulan puasa ni la korang boleh tambah berat badan berkali ganda atau turun berat badan dalam keadaan yang sihat.

Apa????!! Biar betul??!!!!

Memang betul....

Tips mudah je.

1. Sahur- makan makanan yang berkhasiat.
Kalu ikut sunah Rasulullah S.A.W, makan buah kurma dah memadai. Bersahur bukan nak mentekedarah kononnya sampai ke berbuka nanti kenyang. Bukan!!! Selain dari pahala bersahur, kita nak menyediakan perut untuk kosong selama lebih dari 8 jam sehari. So, cadangan saya paling sesuai untuk dimakan semasa bersahur adalah ELKEN SPIRULINA. Bukan sebab diwar-warkan tentang kebaikan ia sebab nak disuruh beli, tapi dengan pemikiran logika akal. Kalu nak sihat walaupun berpuasa, amalkan pemakanan seimbang. Time bersahur mana la sempat nak disediakan keseluruhan keperluan nutrisi dalam sehari, makanya apa yang dikaji dan dibuktikan ada dalam Elken Spirulina, Insya Allah akan memberikan manfaatnya. Saya dah amalkannya sejak 2010...sehingga sekarang!

2. Masa berbuka- Makan sedikit dan berhenti sebelum kenyang.
Banyak makan itu adalah sifat mazmumah (rujuk sini) jadi di bulan penuh keberkatan ini, tak sewajarnya kita memenuhkan perut kita ketika berbuka sedangkan dari segi fitrah, berpuasa adalah untuk merehatkan perut dari bekerja tanpa henti selama 11 bulan. Wajarnya kita makan sedikit, berhenti sebelum kenyang dan makanlah makanan yang seimbang.

3. Minum air kosong secara 'berlebihan'- bagi menggantikan cecair yang berkurangan di waktu siang hari semasa berpuasa.
Amalkan minum habis satu botol 1 liter air kosong semasa selepas berbuka sehingga waktu bersahur. Paling bagus minum air tulen.

4. Sebelum ramadhan tiba- kasi cuci itu perut dan usus dulu.
Boleh ke....???
Kasi cuci, bila berpuasa perut dan usus pun dah kurang kotoran degil di dalamnya lagi bermanfaat kita berpuasa dari segi kesihatan.
Nak tau lebih lanjut jom sembang ngan saya.


No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails