Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Follow Me

Thursday, November 5, 2015

Hobi saya.... BERKEBUN!

Assalamualaikum....Selamat Pagi!

Hari ni nak bercerita tentang hobi. Alhamdulillah Allah bukakan pintu hati saya untuk berubah menjadikan berkebun sebagai satu hobi apabila umur mencecah 30an. Yang mana sebelum dari umur itu, berkebun bukanlah sesuatu yang menjadi minat dan hobi saya.

Nak tau macam mana saya boleh terjebak dengan hobi berkebun ni?

Salah satu sebab paling utama kerana Alhamdulillah Allah murahkan rezeki kami untuk duduk rumah milik sendiri (maksudnya bukan la menyewa rumah orang lain). Jadi we have the full control la kan... (citernya sejak kawin dok ngan mak mentua dan kakak ipar.. ate pepaham le ye deme2 sume). Jadinya bila dah dok umah sendiri pakat-pakat la nak menghias halaman rumah yang sekangkang kera tu. Dan of course orang yang tak pernah berminat nak berkebun ni amik jalan mudah untuk cantikkan laman umah dengan menanam pokok-pokok bunga ini!! Ros Jepun....!

Asalnya saya memang peminat bunga-bunga ni sejak dari bergelar isteri dan ibu (which is masa anak dara... ada aku kesah!!). Jadi menyimpan azam yang tinggi bila dah ada umah sendiri mesti nak tanam pokok bunga ni. Mulanya jiran dekat umah tu hadiahkan sepasu bunga ni. Masa tu tak nak try2 je. Sebab orang kata kalau tangan panas susah nak jadi tanam apa pun.

Alhamdulillah dari sepasu, jadi la berpasu-pasu dan bunganya kembang sekuntum-sekuntum. Bila tengok kat umah orang berkuntum-kuntum bunganya yang berkembang (ada sikit jeles la...) terus berazam lagi cari cara nak bagi pokok-pokok bunga kat umah tu blooming. Dapat la cari baja bunga dan tambah dengan baja organik (tahi lembu yang dikutip kat padang permainan kat umah.. hehehe). Sebelum ni ada yang kata bunga ni tak boleh tempat panas dan perlukan banyak air. Maka di letakkan kat tempat yang redup. Pastu datang sorang kawan komen kata bunga ni kena letak tempat kena matahari. Kalih pulak letak kat luar umah. Alhamdulillah dengan gabungan tips2 dan hati suci murni nak berkebun, makanya terhasillah MINI GARDEN kat depan umah (which is sekarang ramai yang jatuh cinta dan berkenan ngan bunga-bunga tu).

Ada sapa2 yang bekenan nk bunga RJ ni, meh la ke kebun teman ni, just ketik2 je.. Senang sangat nak tanam!  



No comments:

Post a Comment

Jom Follow Me