Kita bersama

Daisypath Anniversary tickers

Nur Ilyanie Najwa

Lilypie Kids Birthday tickers

Nur Ilyanie Najihah

Lilypie Kids Birthday tickers

Thursday, September 27, 2012

AMARAN KERAS!!!

Assalamualaikum... Selamat Pagi!

Hari ni saya nak berkongsi info sangat berguna utk kita manfaatkan di masa hadapan melalui mesej sedunia.. 'PREVENTION IS BETTER THAN CURE'.

Credit photo

 Setiap individu di dunia ini tahu maksud ayat itu tetapi sejauh manakah kita betul2 memahami mesej di sebalik ayat itu?? Hari ni dalam akhbar Berita Harian, 27/09/2012, dalam sisipan BH Famili, terdapat artikel memperkatakan tentang AMARAN KERAS!!

"Penghidap diabetes tidak ubah cara hidup berdepan komplikasi jantung, buah pinggang!"

Pada saya amaran ini bukan ditujukan khas buat penghidap penyakit kronik itu, tetapi juga bagi kita yg sihat dan walafiat ini.

Menurut artikel tersebut, SETELAH MENGHIDAP penyakit kronik itu, perubahan cara hidup perlu dilakukan seperti 
1. Mengambil ubat disarankan doktor
2. Melakukan aktiviti fizikal
3. Pengurusan berat badan (bukan bg kurus bdn, tetapi memastikan BMI tercapai)
4. Pemakanan sempurna a.k.a pemakanan sihat dan seimbang
5. Mengumpul maklumat mengenai diabetes (demi kepentingan kesihatan diri).

Jika ia tidak dilakukan... 

"DIABETES TIDAK DIKAWAL DENGAN SEMPURNA, UMPAMA PELUANG ATAU 'JENDELA' KEPADA PENYAKIT LAIN".-Dr. Zanariah Hussein, Pakar Perunding Endokrinologi Hospital Putrajay.

Punca sebenar penyakit diabetes adalah bukan kerana paras gula yg tinggi semata2, tetapi sebab paling utama adalah kerana KEGAGALAN ORGAN PANKREAS menghasilkan HORMON INSULIN yg bertanggungjawab utk memproses kandungan gula dalam darah menjadi tenaga dan nutrien diperlukan oleh badan. (Rujukan bacaan: Diabetes, Pankreas, Hormon).

 Niat saya hari ni bukan nak bersyarah seperti doktor pakar kepada anda, tetapi nak berkongsi mesej yg dikenali umum masyarakat dunia 'PREVENTION IS BETTER THAN CURE'.

Jika kita lihat langkah rawatan susulan SELEPAS menghidap penyakit kronik itu yg disyorkan oleh doktor adalah sepatutnya dilakukan SEBELUM kita menghidap penyakit kronik tu. Contohnya,
 1. Melakukan aktiviti fizikal- BERSENAM
2. Pengurusan berat badan- KEKALKAN BERAT BADAN YG IDEAL (BMI)
3. Pemakanan sempurna- PEMAKANAN YANG SEIMBANG
5. Mengumpul maklumat- TENTANG CARA DAN GAYA HIDUP SIHAT

Relevan kan ayat 'PREVENTION IS BETTER THAN CURE' itu?

Relevannya ialah kita nak sihat kena buat 5 perkara tersebut SEBELUM sistem organ kita (tak kiralah jantung ke, usus ke, hati ke) tidak dapat berfungsi dengan baik dan pada tahap yg optimum.

Namun begitu, jika sekiranya anda berniat tidak mahu melakukannya SEBELUM, anda tetap juga akan perlu melakukannya SELEPAS itu. Takde beza kan?? Nak tak nak kena buat jugak la.

Tidak sukar sebenarnya. Cara paling mudah ada di dalam konsep MRT Elken, iaitu konsep TERAPI PEMBAHARUAN MOLEKUL.

Untuk bacaan lanjut sila ke blog http://ibuilyaniescottage.blogspot.com/ .

Sebarang pertanyaan lanjut tentang konsep MRT dan bagaimana ia membantu meningkatkan kesihatan kita, call/sms for consultation 017-5346280.

Wednesday, September 26, 2012

Motivational Quote

Assalamualaikum... Selamat Pagi!!










I'm Sorry, Pls forgive me, Thank You, I Love u








Thursday, September 20, 2012

Take Good Care of our Child

Assalamualaikum.. Selamat pagi!

Hari ni saya dikejutkan dengan penemuan sebuah account FB yg membuat hati saya bagai disayat2 dan lidah kelu utk berkata2 melainkan menyebut kalimah Allahuakhbar!!

Saya tahu anda lebih arif dan lebih mahir tentang dunia IT (information technology). Tetapi walau saya sesekali meluangkan masa menjengah ke dunia siber, saya tak mampu menahan hati dan perasaan bila dikejutkan dengan berita2 yg melibatkan anak2 kita.

Anak2 ibarat sehelai kain putih, kitalah yg mencorakkan warna di atas kain putih itu. Namun apalah daya bagi keluarga itu jika sekiranya telah tercorak warna bagi anak-anak istimewa yg lahir ke dunia?

Cerita saya hari ni sangat pendek, pesan saya, berikan yg terbaik buat anak2 kita. Jika kita berkira2 tentang nak melabur pakaian berjenama dan mewah atau paling tidak kasut dan baju baru utk mereka. Atau pun berkira2 nak melabur sebuah percutian keluarga yg sukar dilupakan atau melabur gadget2 terbaru utk mereka. Sediakan sedikit ruang utk membuat pelaburan bagi tujuan kesihatan mereka itu yg lebih penting.

Pastikan anak2 kita tidak sekadar menjamah nasi+telur goreng+kicap (kerana mereka tak suka makan sayuran dan buah-buahan) semasa makan tengah hari atau menjamah burger dan kentang goreng McD atau ayam goreng KFC untuk makan malam, atau minum air sirap, oren atau air Ribena atau air MILO setiap masa.

Pastikan kekerapan pergi ke tandas utk detoksifikasi dan pastikan rupa bentuk tinja anak2 kita itu sihat (mungkin ada yg fikir ia tidak penting) kerana ia menentukan tahap kesihatan anak2 kita.

Pastikan air yg diminum adalah air yg sihat dan bukan air yg sakit.

Untuk diri saya, saya akan pastikan anak2 tidak menjamah jajan dan minum minuman yg manis setiap masa. Kalu dah selera berkira bila nak makan sayuran dan buah2an, makanya saya berikan mereka ELKEN SPIRULINA sebagai makanan kesihatan tambahan. Minum air suam setiap masa dan setiap hari tanya soalan ini, "Wawa ada buang air besar (dlm bahasa sopannya) hari ni? Wawa dah buang air kecil ke belum??"

Jangan ambil ringan tentang tahap kesihatan mereka, cara yg plg berkesan utk menilainya ialah dengan melihat kekerapan ke tandas dan juga bentuk tinja mereka. Kerana usus mereka yg sihat akan menentukan tahap kesihatan diri mereka.



Love to see their happy face!!

Sama2 kita mendoakan semoga anak2 istimewa yg lahir ke dunia ini mendapat rahmat dan keberkatan dari Allah.. Semoga mereka semua cepat sembuh!! Ibu2 yg terlibat semoga kalian tabah dan bersabar atas ujian kecil Allah, kalian adalah supermom!



Friday, September 14, 2012

CONVENTIONAL BUSINESS VS NETWORKING BUSINESSS

Assalamualaikum.. Selamat Pagi!!

Apa kabar semua? Lama tak update n3 di blog. Macam2 hal berlaku dan paling tak boleh terima, handphone masuk dalam air!! Huhuhu, sedihnya!!!! Habis semua video dan gambar2 anak!

Tapi tak pe, masalah tak besar. Life goes on, macam en. hubby kata memujuk hati saya, nanti boleh amik gambar lain banyak2 pakai kamera. Ok, lupakan kisah amekaw tu.

Hari ni saya nak berkongsi tentang pengalaman dan sedikit ilmu tentang perniagaan (biz). Ilham datang apabila berblogwalking di blog MamQaireen. Entri yg mama bicarakan adalah berkenaan perniagaan MLM. Ops!! Jangan risau, saya tak mo citer ttg MLM pun hari ni sbb tau ramai yg tak suka citer ni kan. Tapi isu yg saya nak kongsikan masih berkisar ttg BIZ. Cumanya biz yg ingin saya bicarakan ini adalah biz conventional vs biz networking.



Pengalaman dengan biz conventional dah 30 tahun saya dpt lihat dari perniagaan yg dilakukan oleh abah saya. Sebab abah saya peniaga makan, jual mee kari dan mee kicap di Ipoh. Melihat kesusahan dan kepayahan beliau menjalankan biz itu membuat saya terharu dan saya berjanji pada diri sendiri tidak mahu mewarisi perniagaan itu kepada anak2. Bukan kerana ia tidak mendatangkan keuntungan, tetapi kerana segala2nya dilakukan oleh abah saya seorang diri. Dan kepahitan paling nyata utk melakukan biz konvensional ialah TENAGA KERJA. Sukarnya nak mencari pekerja yg betul2 nak kerja kerana ramainya yg mahu duit sebelum betul2 melakukan kerja.

Selain itu, segala kos ditanggung oleh abah saya sendiri. Kos bahan mentah, kos utiliti, sewa, upah dan gaji, peralatan dan kelengkapan dan sebagainya ditanggung oleh abah sendiri. Abah juga yg membeli bahan mentah, dan memasak sendiri kuah. Kenapa tak cari pekerja? Mcm yg saya katakan tadi, nak cari pekerja yg betul2 boleh memasak dan membeli bahan2 mentah itu sangatlah susah!

Bukan kata biz konvensional susah, tapi saya tak mampu berhadapan kepayahan dan keperitan membina biz itu yg memakan masa bertahun2 lamanya. Mampu jana pendapatan tetapi tidak cukup masa utk diri sendiri dan keluarga.

Jenis biz kedua, iaitu biz networking. Bila mempelajari dan menimba sedikit ilmu utk membina kefahaman tentang biz networking, barulah saya tau yg biz networking mampu menggandakan apa saja usaha yg dilakukan oleh abah.

Antaranya biz networking boleh menggandakan bilangan tenaga kerja bermula dari diri kita sendiri kita boleh menggandakan kepada 2, kemudian 4, kemudian 8, kemudian 16 dan seterusnya sehingga ke akhir tahun boleh menggandakan tenaga kerja sehingga 4000++ org.

Biz networking boleh  menggandakan masa kerja berbanding seorg diri masa yg kita ada hanya 24 jam sahaja, ia dapat digandakan sehingga beratus-ratus dan beribu2 jam SEHARI TAU.... Bukan sebulan atau setahun!

Selain itu, ia juga mampu menggandakan sumber pendapatan kita berdasarkan berapa besar network yg telah kita bina. Bayangkan kalu dalam setahun kita ada tenaga kerja seramai 4000 orang yg mampu mendatangkan jualan RM100 sebulan, makanya berapa pendapatan yg mampu dijanakan??? Anda buatlah pengiraan sendiri.

Oleh kerana kuasa gandaan yg ada pada biz networking, makanya saya melakukan perniagaan Elken hari ini.

Dengan modal permulaan RM75.00, kerana kuasa gandaan dalam networking itu boleh membantu menjana sehingga RM3000 hingga RM10,000 sebulan!! Kos yg ditanggung hampir TIADA!! Kerana semuanya ditanggung oleh syarikat, kos sewa, kos utiliti, kos menyimpan stok, kos gaji pekerja, kos menyediakan kemudahan, kos promosi dan pengiklanan, kos latihan dan sokongan serta kos khidmat selepas jualan semuanya ditanggung oleh syarikat Elken!

Bukankah ini suatu perniagaan yg berbaloi dan menguntungkan??



Kuasa Gandaan dalam biz networking

 Tapi kena ingat satu perkara je, bila kata buat biz perlu ada MODAL dan BARANG yg nak diniagakan dan juga kena 'buka kedai' setiap hari dan berusaha menjana pendapatan setiap hari. Perbezaannya ialah KUASA GANDAAN ITU!! Kerana kita bukan melakukanya secara bersendirian!
 
Berminat nak tau bagaimana membina biz networking sendiri?? Call/sms 017-5346280 for consultation.

Monday, September 3, 2012

SAYA BERADA DI DALAM ZON SELESA?

Assalamualaikum.. Selamat Pagi.

Sebelum saya memulakan bicara saya pada hari ini, saya ingin memohon kemaafan terlebih dahulu sekiranya bicara saya kali ini mengguris hati dan perasaan serta menimbulkan sensitiviti kepada mana2 pihak. Secara ikhlas, hari ni saya nak berkongsi tentang perkara penting yg kadang kala kita anggap perkara remeh dan tidak perlu diambil berat. Sekiranya anda tidak bersetuju dengan penulisan saya, anda boleh meninggalkan page ini dan kembali semula membaca entri2 saya yg akan datang..jgn la merajuk pula ye.


  Ok, berbalik semula kepada topik perbualan hari ni. Saya pasti ramai org suka menggunakan ayat di atas "SAYA BERADA DALAM ZON SELESA, SAYA CUKUP SELESA DENGAN KEHIDUPAN SAYA, SAYA RASA HIDUP SAYA DAH OK, CUKUP MAKAN PAKAI..."

Tetapi renung2kan kembali kehidupan anda di waktu kecil semasa anda bersekolah, bagaimanakah ibu bapa kita, kehidupan kita kini yang sudah berkeluarga ataupun yg masih bujang dan bagaimana kehidupan kita 5, 10 atau 20 tahun akan datang???



Tepuk dada, tanyalah hati anda sendiri.

Cuba kita lihat gambaran di bawah. Yang mewakili kehidupan kita sekarang ni ialah... 


Tetapi hakikatnya... adalah sebegini...

 Adakah ini yg mahu anda warisi kepada anak2 kita???

Saya pasti jawapannya tentu sekali TIDAK!

Saya juga ingin berkongsi beberapa keratan akhbar yg menceritakan tentang hakikat sebenar kehidupan yg kita anggap 'SUDAH SELESA' ini.





Jadi, apakah perspektif kehidupan 'zon selesa' yg anda cipta itu benar2 selesa?

Apakah yg perlu dilakukan?

Ramai pekerja makan gaji membuat pilihan (sama ada berhenti kerja atau bekerja secara sambilan) utk mencari sumber pendapatan kedua dengan BERNIAGA (Konvensional). Ada yg menjalankan perniagaan gerai makan kecil2an, selepas waktu kerja bergegas membuka gerai makan sehingga awal pagi (atau menggaji pekerja sahaja) atau membuka restoran, ada juga yg terlibat dalam perniagaan2 lain seperti kereta sewa, kelas tuisyen dan tidak kurang juga yg membuat perniagaan jualan secara online. Itu adalah pilihan setelah melihat keadaan hidup kita yg sebenarnya 'belum cukup selesa'.

Jika anda telah membuat pilihan itu, Tahniah! kerana anda memilih utk sanggup mengubah kehidupan dan mengimpikan sesuatu kehidupan yg lebih selesa.

Di sini saya ingin memberikan pilihan kedua iaitu juga menjalankan perniagaan tetapi PERNIAGAAN SECARA BERANGKAIAN.

Di sini, saya tidak ingin menceritakan dengan panjang lebar ttg perniagaan ini tetapi saya ingin berkongsi info dengan anda apa yg perniagaan ini boleh tawarkan kepada anda di masa hadapan terutamanya dengan perniagaan yg sedang saya lakukan sekarang.

1. Syarikat: telah beroperasi selama 17 tahun dan memasuki 18 tahun pd tahun hadapan, bertaraf antarabangsa (anda boleh buka pasaran ke peringkat antarabangsa tanpa modal yg besar), pengiktirafan dan anugerah (menambah keyakinan dalam melakukan perniagaan kerana syarikat yg stabil).

2. Produk: Berunsurkan sains (mempunyai R&D dan kajian klinikal yg boleh dipercayai), dicipta oleh pakar2 bertaraf dunia dan Pemenang Anugerah Nobel, mendapat pengiktirafan dan anugerah peringkat antarabangsa, menawarkan lebih 200 produk dan paling penting menawarakan khidmat "AFTER SALES SERVICE".

3.  Pelan Pemasaran: Kekuatan sesebuah perniagaan adalah berdasarkan pelan pemasaran yg diatur (adil dan berbaloi dengan usaha anda).

4. Sistem: Anda tidak perlu risau tentang latarbelakang dan kelulusan akademik yg anda ada utk melakukan biz ini kerana sistem pendidikan yg telah diatur (lebih 3000 latihan setiap tahun) dan sokongan dari pelbagai pihak utk berjaya.

5. Budaya: Saling menghargai satu sama lain, berterima kasih, berkongsi antara satu sama lain, saling menyokong, sentiasa mengamalkan budaya yg positif.

6. Peluang: Sama Rata, setiap org ada peluang yg sama utk berjaya. Tiada diskriminasi, pilih kasih dan kroni.

Jika anda berminat nak tau lanjut tentang peluang ini, MINAT ATAU TIDAK itu jangan diputuskan dulu, buka hati dan minda utk mendengar perkongsian itu. Perkongsian yg boleh memberikan pulangan berganda dan berbaloi dengan usaha anda. Boleh hubungi saya di 017-5346280 utk perundingan percuma!

Apa yg boleh saya tawarkan adalah pakej lengkap yg diperlukan dalam hidup kita dan perniagaan ini memerlukan modal permulaan serendah RM75.00 sahaja, dan anda boleh mendapatkan pulangan sehingga RM10,000!!

Testimonial Perniagaan




CCM Junidah Kasim/ Ustaz Sapiiullah.
MCCM India Pertama, Jutawan ke 82, dari seorang despatch boy kepada seorang JUTAWAN.

Pengalaman dan ilmu serta kelulusan akademik, pangkat tidak perlu utk melakukan perniagaan ini. Cuma satu sahaja SANGGUP BELAJAR DAN MENGOSONGKAN DIRI BERMULA DARI ZERO TO HERO!

Im sorry. Pls forgive me, Thank you, I love u. 

Jom Follow Me

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails